Як конспектувати ефективно?

 Чи потрібен конспект взагалі?

Дослідження доводять, що так. Студенти, які ведуть конспект, зазвичай демонструють кращі результати, ніж ті, хто не робить нотатки під час занять. Повторення конспекту перед тестуванням також позитивно впливає на оцінку.

Чому ця стратегія ефективна?

Коли ви слухаєте лекцію, працює ваша робоча пам’ять. Це вид короткострокової пам’яті, який відповідає за сприйняття та обробку інформації. Якщо ви тільки слухаєте, робоча пам’ять працює над пасивною обробкою інформації. Тобто, ви приділяєте увагу лекції та розумієте почуте.

Коли ви слухаєте лекцію та пишете конспект, робоча пам’ять працює над активною обробкою інформації. Щоб зробити нотатку, необхідно вдумливо слухати та виокремлювати основні думки. Це вже потребує активного аналізу матеріалу, а не пасивного прослуховування. Щоправда, конспектування працює тоді, коли ви дійсно аналізуєте почуту інформацію та занотовуєте найважливіше. Якщо ж ви переймаєтеся лише тим, щоб записати якомога більше, робоча пам’ять не працює над активною обробкою інформації, а конспект перетворюється на транскрипт (дослівний запис).

Як правильно вести конспект?

Оберіть формат конспекту, який підходить саме вам.   У нагоді стане ресурс, який розробив Університет Джеймса Медісона. Це інтерактивний англомовний сайт із порадами стосовно ведення конспекту. На сайті перелічені основні складнощі, з якими стикаються студенти під час ведення конспекту.  Наприклад, якщо ваші нотатки неструктуровані та їх складно зрозуміти, варто звернути увагу на стратегію Корнелла (Cornell Notes). За посиланням ви знайдете покрокову інструкцію щодо застосування стратегії.

Пишіть конспект від руки та своїми словами. Існують два глобальних підходи до ведення конспекту. Можна записувати за лектором слово в слово (non generative note-taking). А можна перефразовувати, узагальнювати та зображувати зв’язки між концепціями (generative note-taking). Саме другий метод передбачає активну обробку інформації. Дослідження показали, що він ефективніший за транскрибування (записування під диктовку) лектора.

Однак залишається запитання: на чому вести конспект? Адже «власними словами» можна робити нотатки і на папері, і на комп’ютері. Відповідь з’явилася в 2014 році. Дослідники порівнювали результати студентів, які вели конспект на комп’ютері та на папері. З’ясувалося, що перевага однозначно на боці паперу.  Коли студенти ведуть конспект на комп’ютері, вони переходять до пасивного транскрибування лектора. Так втрачається активна обробка інформації, і це негативно впливає на навчання.

Повторюйте конспект. Ви навчаєтеся не тільки коли пишете конспект, але й коли його повторюєте. Зверніть увагу: важливо повторювати власні записи, а не чужі нотатки. Повторюйте якомога раніше після написання конспекту. Якщо ви відкладаєте опрацювання нотаток, матеріал зникне з пам’яті, адже його повторно не закріпили. Якщо у вас є п’ять хвилин після лекції, прогляньте записи, випишіть запитання до матеріалу та складіть короткий підсумок. Ввечері більш глибоко опрацюйте конспект, дайте відповіді на власні запитання. Також можете обговорити матеріал з колегами по навчанню.

Реорганізуйте конспект після того як перечитаєте його. Спробуйте візуалізувати новий матеріал у вигляді схем та діаграм. Ще краще, якщо ви встановите зв’язки між новим і попереднім матеріалом. Наприклад, за допомогою схеми.

Складайте запитання до власного конспекту. Можете пошукати готові тести або скласти їх самотужки. Спробуйте різні формати: відкриті запитання, запитання з короткою відповіддю та з кількома правильними відповідями. Зрештою, не забувайте про глибокі запитання: Чому? Навіщо? Як? А що як… ? Як я можу застосувати це у повсякденному житті? Якщо ви не зможете відповісти самостійно, поставте ці запитання Google або викладачу.

Підбивайте підсумки  до власного конспекту, як передбачено в стратегії Корнелла. Узагальніть основні ідеї, запишіть ключові слова та запитання.

Створюйте флеш-картки до пройденого матеріалу. Їх можна створювати власноруч або за допомогою безкоштовних програм, зокрема, Anki. Вона пропонує флеш-картки із завданнями різних форматів: написати слово, вставити слово в речення, підписати малюнок. До того ж, Anki автоматично забезпечує інтервальне повторення.

Корисні ресурси

  1. Відео Crash Course Study Skills. Розповідається, чому варто робити нотатки, які існують стратегії ведення конспекту.
  2. Інтерактивний сайт з порадами щодо навчання. Зокрема, з ведення конспектів.

З інтернет-ресурсу #EdEra